Geweldloos communiceren

In deze blog leg ik uit hoe je ‘geweldloos kunt communiceren’ met bijvoorbeeld je partner. Probeer het uit, want het werkt echt!

Ruim je troep nou toch eens op!

‘Ruim je troep nou toch eens op!’ of ‘Doe die televisie nou eens uit en ga wat nuttigs doen!’ of ‘Ik wil dat je binnen blijft en nu niet gaat winkelen of fysiek contact hebt met je vrienden!’

Hoor je dit jezelf de laatste dagen vaker roepen tegen je partner of je kinderen en komt de stoom dan uit je oren? Zijn jullie prikkelbaarder door de situatie van het verplicht thuisblijven, het er niet meer op uit kunnen en het bij elkaar op de lip zitten? Voor veel mensen zal dit, juist nu in de Coronatijd, heel herkenbaar zijn.

Hieronder een manier hoe je door het veranderen van je eigen gedrag en communicatie een boel kleine ruzietjes en irritaties naar elkaar toe kunt voorkomen en de sfeer zal verbeteren:

Als voorbeeld neem ik de uitroep ‘Ruim je troep nou toch eens op!’

In deze zin zit veel negativiteit. Waarschijnlijk ben je geïrriteerd, omdat het niet de eerste keer is dat de troep niet wordt opgeruimd. De kans dat de rommelmaker na deze uitroep vrolijk aan de slag gaat met opruimen, acht ik niet groot. Er zal waarschijnlijk een negatieve reactie teruggegeven worden, zoals ‘Jaahaa, zit nou niet zo te zeuren’ of ‘Ik heb toch al gezegd dat ik het aan het einde van de dag op zal ruimen’ of ‘Vind je dit een troep? In mijn kamer, daar is het pas een troep’. De onderlinge sfeer zal er in ieder geval niet op vooruitgaan.

De volgende ‘werkwijze’ vergt in eerste instantie bewustwording van je eigen aandeel in de conversatie en daarna het maken van een omslag naar een andere formulering om hetzelfde voor elkaar te krijgen. Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt echt!

4 Stappen

De eerste stap die je neemt is ‘gewaarwording’. Je benoemt wat je ziet of hoort. Je voegt geen interpretaties toe. In het genoemde voorbeeld zeg je bijvoorbeeld: Ik zie dat je klaar bent met je werk en dat je spullen nog op tafel liggen.

De tweede stap is het benoemen van je ‘gevoel’. Bijvoorbeeld: Ik vind het vervelend dat er spullen op de tafel liggen. Ik erger me daaraan.

De derde stap is het benoemen van je ‘behoefte’. Het is belangrijk dat je behoefte de oorzaak is van je gevoel en niet het gedrag van de ander. Houd het bij jezelf. Bijvoorbeeld: Ik zou het fijn vinden als je het opruimt, omdat ik graag een opgeruimde tafel wil.

De laatste stap is het benoemen van je ‘verzoek’. Een verzoek is een bewust en nauwkeurig positief geformuleerde boodschap aan de ander. Je communiceert wat je wilt in plaats van wat je niet wilt. Bijvoorbeeld: Zou je het voortaan willen opruimen als je klaar bent?

Samenvatting

Kort samengevat: Ik zie dat je klaar bent met je werk en dat je spullen nog op tafel liggen. Ik vind het vervelend dat er spullen op de tafel liggen en ik erger me daaraan. Ik zou het fijn vinden als je het opruimt, omdat ik graag een opgeruimde tafel wil. Zou je het voortaan willen opruimen als je klaar bent?

Als je op deze manier communiceert is de kans veel groter dat je voor elkaar krijgt wat je zou willen bereiken en dat ook de sfeer in huis gezelliger blijft. Het is voor de ontvangende partij lastiger om negatief te reageren als je op deze manier uit wat de troep in huis met je doet. Het vergt wat oefening, maar is het proberen waard.

Geweldloos communiceren

Deze manier van communiceren wordt ‘Geweldloos communiceren’ genoemd. De grondlegger van deze methode is Marshall Rosenberg.

De twee uitgangspunten van ‘Geweldloos communiceren’ zijn als volgt:
1. Alles wat je doet, doe je om je behoeftes te vervullen. Dit geldt voor iedereen.
2. Veel mensen willen graag een bijdrage leveren aan het welzijn van andere mensen. Je gaat tijdens ‘geweldloos communiceren’ voortdurend heen en weer tussen jezelf en de andere persoon. Je wilt je laten zien, maar ook gezien worden en daarnaast ook luisteren en gehoord worden en aandacht geven en aandacht ontvangen.

Bij ‘geweldloos communiceren’ moet je je in eerste instantie richten op jezelf. Als je voor jezelf duidelijk hebt wat nou daadwerkelijk je behoefte is (bijvoorbeeld een opgeruimd huis) en hoe je je voelt in een bepaalde situatie (bijvoorbeeld geïrriteerd) kun je dit ook beter duidelijk maken naar de ander.